Skab et nyt soveværelse og opnå bedre søvn

En god nattesøvn er yderst vigtig for vores velvære, mens uregelmæssig søvn kan have en negativ effekt på vores sundhed. Derfor bør indretningen af dit soveværelse understøtte et optimalt sovemiljø. Der er mange ting, du kan gøre for at forbedre din nattesøvn, når du vil skabe et nyt soveværelse.

Skab et fredeligt sovemiljø i dit soveværelse med disse fire tips til en bedre søvn

En god nattesøvn er yderst vigtig for vores velvære, mens uregelmæssig søvn kan have en negativ effekt på vores sundhed. Derfor bør indretningen af dit soveværelse understøtte et optimalt sovemiljø. Der er mange ting, du kan gøre for at forbedre din nattesøvn, når du vil skabe et nyt soveværelse.

Mal dit soveværelse i beroligende farver

Dit soveværelse skal være et roligt og fredfyldt sted. En af de nemmeste måder at gøre soveværelset mere beroligende på, er at male væggene i beroligende farver. Grønne nuancer er altid et godt valg. De har en afslappende og forfriskende effekt. Lyslilla nuancer, fx lavendel, er gode til A-mennesker, der står tidligt op, idet de giver ny energi. Du kan også vælge en afdæmpet grå nuance, hvis du foretrækker et minimalistisk look. Gråtoner er også velegnede til mindre soveværelser, da farven lyser rummet op, men samtidig skaber en neutral atmosfære.

Møbler i naturmaterialer

Møbler, der er lavet af naturmaterialer, medvirker til at give dit soveværelse en afslappet atmosfære. Når møblerne er fremstillet af organiske materialer, får de os til at føle os tættere på naturen, hvilket har en beroligende effekt. Overvej at indrette med møbler af træ, bambus eller rattan. Disse materialers varme og bløde farver medvirker til at få dig til at slappe af, når det er sengetid. Find de materialer, der virker mest tiltalende og afslappende for dig, så de kan hjælpe dig med at få en god og rolig nattesøvn.

Vigtigt at huske
  • Du kan forbedre dit soveværelse, så du får en bedre søvn, ved at male det i beroligende farver, bruge naturmaterialer, tilføje planter og få monteret ovenlysvinduer.
  • Med ovenlysvinduer i dit nye soveværelse opnår du forbedret luftkvalitet, bedre forbindelse til den omgivende natur og en forbedret søvnrytme.
  • Med VELUX ACTIVE kan du blive vækket af solen, i stedet for at vågne i mørke til lyden af dit vækkeur. Det hjælper dig til at opretholde din døgnrytme.

Naturlige tekstiler

Når du ligger i din seng, skal dit sengetøj være blødt, da dette giver en bedre søvn. Naturlige tekstiler som bomuld er blevet brugt til fremstilling af sengetøj i mange hundrede år. Bomuld er et blødt og åndbart materiale, der er nemt at vaske. Bomuld opsamler dog fugt og er måske ikke det bedste valg, hvis du har det varmt om natten. Hvis du sveder meget om natten, kan du med fordel vælge sengetøj af hør. Det er åndbart, blødt og køligt – og derfor perfekt til varme sommernætter. Du kan også vælge silke, som er et lidt dyrere materiale, men det er blødt, er lavet af stærke fibre og har en god isolerende effekt.

Planter

Planter er ikke kun dekorative. De kan også bidrage til at forbedre luftkvaliteten og endda fjerne giftstoffer i luften. Planten "svigermors skarpe tunge" er en af de stueplanter, der kan omdanne kuldioxid til ilt om natten. Det lyder som magi, men det er blot naturens superkræfter. Den er en af ti planter på NASAs liste over planter, der er særligt velegnede til at forbedre luftkvaliteten.

 

"Med ovenlysvinduer i dit nye soveværelse kan du lukke omgivelserne indenfor. Du kan lægge dig i sengen med udsigt til stjernerne og stå op til opkvikkende morgensol, frisk luft og fuglesang."

Fem grunde til at tilføje ovenlysvinduer i dit nye soveværelse

Bedre luftkvalitet og ventilation

Effektiv ventilation er meget vigtigt, for at du kan bevare en god indendørs luftkvalitet. Frisk luft har masser af fordele: Den gør os i bedre humør, styrker vores immunforsvar og får vores hjerner til at fungere bedre. Med ovenlysvinduer i dit soveværelse kan du skabe en bedre gennemstrømning af frisk luft i hjemmet. Ved at lufte ud – gerne med gennemtræk - to-fire gange om dagen er du godt på vej til at sikre et sundt indeklima og bedre søvn.

Luk omgivelserne indenfor

Med ovenlysvinduer i soveværelset kan du lukke omgivelserne indenfor. Du kan lægge dig i sengen med udsigt til stjernerne og stå op til opkvikkende morgensol, frisk luft og fuglesang. Mens du sover, kan du rulle et VELUX mørklægningsgardin for, så der er mørkt i soveværelset.

Få hjælp til at styre din søvncyklus

Naturligt lys hjælper med at skabe balance i din døgnrytme (din søvncyklus), så du kan sove bedre om natten og få mere fra hånden om dagen. Solen stimulerer kroppen til at producere søvnhormonet melatonin og sørger for, at din døgnrytme er i balance.

 

Bliv vækket af naturligt dagslys med VELUX ACTIVE

Føler dig træt om morgenen? Det skyldes sandsynligvis, at du vågner i et helt mørkt rum til lyden af dit vækkeur. Din hjerne befinder sig stadig i søvntilstand. Hvis du derimod gradvist lukker dagslyset ind i dit soveværelse, vil din hjerne fortælle dig, at "nu er det tid til at vågne". Med den intelligente indeklimakontrol VELUX ACTIVE kan du udskifte dit vækkeur med solopgang, og samtidig overvåge rummets luftkvalitet via en sensor. Du kan angive dine egne personlige præferencer, som sørger for at åbne og lukke ovenlysvinduerne, samt rulle gardiner og solafskærmning op og ned.

Luk mere naturligt lys ind uden at skulle bekymre dig om indkig fra omgivelserne

De fleste af os vil gerne undgå indkig fra omgivelserne i vores soveværelse. Med ovenlysvinduer får du mere naturligt lys ovenfra, uden at andre kan kigge ind.

Læs relaterede artikler

Ombygnings- og indretningsidéer, der giver dig det meste ud af dit soveværelse
Vi tilbringer cirka en tredjedel af vores liv i soveværelset. Her begynder og ender vores dag, og her får vores krop og sind fornyet energi. Det betyder, at soveværelset skal opfylde mange forskellige behov. Hvis du drømmer om at ombygge og indrette dit soveværelse, så du får det optimale ud af rummet, er der meget at overveje. Vi har lavet en liste over idéer, som kan hjælpe dig med at komme godt i gang med dit renoveringsprojekt og få mest muligt ud af din soveværelsesindretning.
Læs hele artiklen
Giv dit soveværelse nyt liv og lys med VELUX ovenlysvinduer
Soveværelset er det rum, hvor vi hviler ud og lader op, inden en ny dag begynder. Det er afgørende, at vi får en god nats søvn, så vi kan trives i vores hverdag. Søvnmangel er blevet et udbredt problem blandt voksne. Der er mange årsager til, at vi har problemer med at sove, men du kan selv gøre noget for at få en bedre søvn ved at skabe et hyggeligt og fredfyldt sovemiljø. Vidste du, at dagslyset spiller en helt central rolle i vores søvnrytme? Når du lukker naturligt dagslys ind i løbet af dagtimerne, kan det hjælpe dig med at sove bedre i nattetimerne.
Læs hele artiklen
Sådan får du et mere energivenligt hus
Inden du går i gang med renovere din bolig, er det vigtigt at undersøge dit hjems energieffektivitet. Når du investerer i energieffektive produkter såsom ovenlysvinduer, kan du spare både energi og penge i det lange løb.
Læs hele artiklen
Idéer til børneværelset – skab det perfekte rum til dine børn
Det er en spændende proces at skabe et sjovt og inspirerende børneværelse – både for dig og børnene. Der er mange ting, du kan gøre for at forvandle børneværelset til et kreativt og funktionelt rum. Et børneværelse skal understøtte børnenes udvikling og læring – og selvfølgelig inspirere til masser af sjov leg. Der findes så mange kreative løsninger, at det kan være svært at vælge. Vi har gjort det lidt lettere for dig med disse idéer til børneværelset.
Læs hele artiklen
Belysning i børneværelset: Brug dagslyset ovenfra
Inspirer til udvikling, læring og kreativitet ved at montere ovenlysvinduer i børneværelset. Med ovenlysvinduer kan du forbedre børnenes søvn, styrke deres koncentrationsevne og skabe et indbydende værelse med et sundt indeklima, hvor børnene vil trives. Udnyt "den femte væg" (loftet) til at montere ovenlysvinduer, så rummet får det bedst mulige dagslysniveau – og skab et sjovt og inspirerende værelse til dine børn.
Læs hele artiklen