Guide: Dagslys giver mere energi og bedre humør  

Vi tilbringer 90 procent af vores tid indenfor, så det gælder om at få så meget dagslys ind i vores hjem som muligt. Lys er nemlig altafgørende for vores velbefindende, forklarer forsker. 

Når solen står allerhøjest på himlen, er de fleste af os i skole, på arbejde eller i en butik bag lukkede ruder. Vi opholder os faktisk indendørs 90 procent af vores tid, og når vi ikke er på arbejde, er vi som ofte indenfor. 

Derfor gælder det om at få så meget dagslys ind i vores hjem som overhovedet muligt. Ifølge Klaus Martiny, der er overlæge på Psykiatrisk Center København, har vi brug for lys for at fungere optimalt. 
 

”Lys giver os energi, skruer op for vores humør og forbedrer vores søvnrytme, så søvnen bliver dybere og bedre. Derfor er det ideelt for os at få så meget dagslys ind i hjemmet som muligt, så vi kan følge den naturlige dagslysrytme – det er jo det, vi er bygget til,” forklarer han. 

 

Skru op for lyset

Én måde at øge mængden af dagslys på er via store vinduespartier og ovenlys i dit hjem. Ovenlys giver for eksempel mere end dobbelt så meget lys som almindelige facadevinduer, og du vil kunne mærke effekten med det samme. 

”Undersøgelser har vist, at effekten af lyset kommer ret hurtigt. Det vil sige, at du faktisk kan mærke en stigning i dit humør og energiniveau med det samme, du går udenfor – eller får dagslys indenfor,” forklarer han. 

 

Selvfølgelig vil dagslys gennem et vindue aldrig kunne opveje det naturlige dagslys udenfor, men det vil kunne gøre en forskel. 

”Nummer ét er helt klart at være udenfor, men det kan vi jo ikke være hele tiden. Derfor er det klart en fordel at omgive sig med så meget dagslys som muligt.  Skub skrivebordet hen foran vinduet, og stil spisebordet lige der, hvor lyset rammer. Alt tæller,” forklarer Klaus Martiny. 

Luk frisk luft ind 

Det er ikke kun lyset i din bolig, der påvirker dit velbefindende. Det er også en god ide at sørge for et sundt indeklima. Ved at lufte godt ud to-tre gange om dagen skifter du den dårlige luft ud og fjerner de fleste skadelige partikler. 

 
3 TIPS TIL AT FÅ MERE DAGSLYS 

1. Gå udenfor – gerne mindst en halv time hver dag 

Det giver selvfølgelig allermest at være ude. Selv på en gråvejrsdag er der op til 20.000 LUX* udenfor, mens der i et kontorlokale ofte kun er 200 LUX, så sørg for at gå udenfor, når du har muligheden.  

2. Oplys dit hjem med så meget lys som muligt 

Jo mere dagslys, du kan få ind i dit hjem, jo bedre er det for din generelle sundhed og dit humør. Et ovenlysvindue lukker for eksempel mere end dobbelt så meget lys ind. 

3. Søg hen mod vinduet 

Sørg for at opholde dig så tæt på lyset muligt. Ryk dit skrivebord hen til et vindue eller indret køkkenet, så spisebordet står i lyset. 

 

* LUX er en international enhed, der bruges til at måle, hvor lyst der fx er i et lokale. Et almindeligt stearinlys giver 1 LUX, mens direkte sollys kan give op til 100.000 LUX.