Guide: 5 tips til en god nattesøvn 

En god søvn er lige så vigtig for din sundhed som motion og sund kost. Søvnekspert giver her sine bedste tips til at passe på den dyrebare søvn. 

Har du sovet godt? Sådan begynder de fleste dagen med at spørge deres partner eller børn, når vi vågner om morgenen – og det er faktisk et ret vigtigt spørgsmål.

Du bruger cirka en tredjedel af dit liv på at sove. Søvnen er nemlig utrolig vigtig for vores sundhed og velbefindende, da dårlig søvn kan påvirke både vores humør, koncentration og præstationsevne. Men hvad er en god nats søvn? Det har vi spurgt professor Bjørn Bjorvatn, der er leder af National Kompetencecenter for Søvnsygdomme på Universitetet i Bergen, om.
 

”Vores søvnbehov varierer meget fra person til person. Du kan derfor ikke vurdere din søvn ud fra antallet af timer alene. De fleste har brug for 6-9 timer, men kvaliteten af søvnen, det vil sige mængden af den dybe søvn, er lige så vigtig som antallet af timer,” forklarer han. 

Som hovedregel gælder det, at hvis du føler dig frisk og udhvilet i løbet af dagen, har du fået tiltrækkelig søvn. Føler du dig ikke altid det, får du her fem gode tips til at sove bedre.

1. Få nok dagslys
Mængden af dagslys, vi får i løbet af dagen, er med til at påvirke vores naturlige døgnrytme. Sørg for at få mindst 30 minutter dagslys om dagen, helst tidligt om morgenen og gerne inden to timer efter, du er stået op.

2. Gør soveværelset mørkt
Sørg for at skabe ro og mørke i dit soveværelse, når du skal sove. Mørket understøtter nemlig udskillelsen af søvnhormonet melatonin, der fortæller din hjerne, at nu er det nat og dermed tid til at sove. Brug eventuelt en sovemaske eller mørklægningsgardiner til at holde lyset ude.

3. Dyrk motion og bliv naturlig træt
Hvis du får frisk luft og sørger for at bruge kroppen i løbet af dagen, vil du føle dig mere naturlig træt, når det er sengetid. Motion giver også en bedre søvn og styrker din fysiske og psykiske sundhed. Undgå dog lange løbeture eller anden hård fysisk aktivitet de sidste timer inden sengetid.

4. Hold en behagelig temperatur i soveværelset
Du ved sikkert, hvor svært det er at sove en varm sommerdag, hvis der er stegende hedt i dit soveværelse. Derfor gælder det om at holde temperaturen på et behageligt niveau. Lad vinduet stå åbent eller brug solafskærmning i løbet af dagen, så du undgår, at solen varmer dit soveværelse op.

5. Hold soveværelset helligt
Gør søvnen til en nydelse, som du glæder dig til, og skab et godt sovemiljø i soveværelset. Brug kun din seng til søvn og sex, så soveværelset ikke får dig til at tænke på alt muligt andet: telefon, tv-stue, arbejdsværelse eller lignende.

 

Halvandenplanshus med ovenlysvinduer i Søborg
Se galleri