INDELUFT – DET ER IKKE, HVAD DU TROR, DET ER


Indeluft kan være op til fem gange mere forurenet end udeluft. Hvis du lever i dårligt luft, kan det medføre problemer med din fysiske sundhed fra kløende øjne, hovedpine og søvnforstyrrelser til astma og allergi.


Indeluften forurenes af en tilsyneladende uendelig liste af forureningskilder. Den rummer alt fra forhøjet CO2 til madpartikler fra madlavning, hår fra kæledyr og fugt fra badekar, brusebad og vaskemaskine. 65 % af alle europæere tørrer tøj indendørs mindst en gang om ugen, hvilket afgiver fugt, og desuden producerer en gennemsnitlig familie omkring ti liter fugt hver dag. Undersøgelser har også vist, at børneværelser ofte er hjemmets mest forurenede rum. 45 % af alle børneværelser har for høj koncentration af CO2 på grund af utilstrækkelig ventilation.

SYMPTOMER

Hvis du lider af konstante fysiske symptomer som f.eks. nysen, løbende næse, røde øjne og hovedpine, og symptomerne aftager, når du ikke er derhjemme, kan det meget vel skyldes dårligt indeklima. Aktiviteter som madlavning, rengøring og badning øger fugtniveauet i indeluften, hvilket kan resultere i den type svampevækst, der kan give sundhedsproblemer. Desuden skal du være opmærksom på, at jo mere aktivitet, der er i et rum, desto mere støv og andre partikler hvirvles der op.

LØSNINGER

Første trin hen mod en forbedring af indeluftens kvalitet er at erkende, at problemet eksisterer, og forstå problemets omfang. Dette kan hjælpe med at motivere dig til at huske disse enkle trin til at få renere luft.

1.


Luft ud med mere end ét vindue

Indeluften indeholder gasser, partikler, biologiske affaldsstoffer og vanddamp, der alle kan udgøre en risiko for helbredet. Det anbefales, at du lufter ud tre til fire gange om dagen i mindst 10 minutter ad gangen og med mindst ét vindue åbent. Desuden skal du lufte ud i soveværelset, inden du går i seng, og når du står op om morgenen.

2.


Rens dine tæpper, og hæng dem til udluftning

… eller endnu bedre: Skil dig af med dem. Tykke tæpper og møbler som gamle sofaer er et slaraffenland for støvmider og bakterier.

3.


Begræns damp og fugt

Tør ikke dit tøj indendørs. Det afgiver fugt, som kan føre til den type skimmelsvamp, der er skadelig for din sundhed. Af samme årsag skal du sørge for, at dit badeværelse er godt ventileret. Hvis du ikke har mulighed for at tørre tøj udenfor, bør du åbne et vindue i nærheden af det sted, hvor du tørrer tøj, så du fjerner en del af den overskydende fugt.

SE TINGENE I ET STØRRE PERSPEKTIV

Ud over at indføre nye daglige rutiner er det også vigtigt, at du griber enhver mulighed for at ændre indeklimaet i dit hjem mere fundamentalt. Vi tilbringer 90 % af vores tid indendørs, og 2/3 af den tid tilbringer vi i vores hjem, så dette er det ideelle sted at starte med at forbedre dit indeliv.

 

Gør dit eksisterende leverum bedre

Tænk over, hvordan du kan "lukke udelivet ind". Da de fleste af os bor i byområder, har vi til en vis grad fremmedgjort os selv fra naturen. Selv en lille ting som at få nogle potteplanter – der kan hjælpe med at rense luften – kan forbedre dit indeklima. Desuden kan du overveje, hvordan du kan skabe bedre udsigt til naturen udenfor ved at anvende vinduer og døre på en smart måde.

Udvid dit leverum – på den rette måde

Udvidelse af dit hjem med flere kvadratmeter er en god metode til at forbedre dit indeliv. Overvej at renovere tagetagen eller lave en tilbygning, hvor du prioriterer løsninger, der giver mere frisk luft og dagslys.

Når du flytter

Når du leder efter et nyt sted at bo, skal du være opmærksom på, at ældre ejendomme kan have problemer med indeklimaet. Sørg f.eks. for at tjekke, at alle vinduer kan åbnes helt og fungerer, som de skal – dette gælder især i køkken og badeværelse. Desuden kan du med fordel vælge en lys farve maling, når væggene skal sættes i stand. Dette giver overflader med spejleffekt, der bedre kan reflektere lyset i hjemmet.


HVIS DU BOR I ET FUGTIGT OG
SVAMPEINFICERET HJEM, ØGES
DIN RISIKO FOR AT FÅ ASTMA MED 40 %

Luftvejsproblemer og allergi kan skyldes eller blive forværret af dårlig indeluft.

HVAD KAN JEG GØRE?

Der findes mange metoder til at få bedre luft og mere dagslys ind i dit hjem. Nogle er nemme og hurtige, mens andre tager lidt længere tid, men giver dig markante forbedringer på langt sigt.