DAGSLYSETS SKJULTE KRÆFTER


Dagslys kan give dig meget mere en blot en god følelse. Hvis børn får nok dagslys, opnår de ifølge forskning både fysiske og psykologiske fordele.


En fransk undersøgelse fra 2012 med deltagelse af over 2000 børn fra hele Europa har vist, at mængden af dagslys i klasseværelset påvirkede elevernes testresultater i matematik og logik med op til 15 %. En kombination af sydvendte vinduer og effektiv afskærmning førte til gladere og mere produktive børn.

Disse resultater er et klart bevis for, at det både er nyttigt og nødvendigt at eksponere børn for tilstrækkeligt med dagslys. For forældre kan denne viden være stærkt motiverende i forhold til at ændre deres leverum og være sammen med deres børn på nye måder og nye steder.

SYMPTOMER

I denne æra med masser af digital underholdning kan det være svært for de unge mennesker at finde plads til mere simple fornøjelser som at nyde den vidunderlige følelse af sollys. Med rent faktisk kan mangel på tilstrækkeligt direkte eller indirekte dagslys forårsage D-vitaminmangel, forstyrre børns indre ur og påvirke deres generelle humør og koncentrationsevne.

LØSNINGER

Der findes nogle nemme og praktiske trin, du kan følge for at sikre, at dine børn får alt det dagslys, de har brug for.

1.


Åbn huset op

Sørg for at få så meget dagslys som muligt ind i hjemmet. Ideelt set skal dine gardiner og persienner være helt åbne i dagtimerne. Hvis dit barn har en arbejdsplads eller et legebord, bør du flytte det hen til vinduet.

2.


Find den rigtige retning

Vores krop kan kun synkroniseres med den naturlige 24 timers døgnrytme, “søvn – arbejde – fritid” gennem korrekt eksponering for lys og mørke, og børn er ingen undtagelse. Hvis det er muligt, bør du placere børnenes soveværelser mod morgensolen i øst. Dette kan især hjælpe teenagere og unge voksne, der har en forsinkelse i deres biologiske ur og ofte har svært ved at komme op om morgenen. Sørg også for, at dine gardiner eller persienner holder så meget lys ude som muligt om natten.

3.


Kom ud

Tilskynd dine børn til at gå ud og lege, hver gang de har mulighed for det. Ud over at vi kan opnå fysiske fordele ved motion, er de fleste forskere også enige om, at det giver vores mentale sundhed et boost, hvis vi sørger for at opholde os i dagslys mellem 30 minutter og to timer om dagen.

SE TINGENE I ET
STØRRE PERSPEKTIV

Ud over at indføre nye daglige rutiner er det også vigtigt, at du griber enhver mulighed for at ændre indeklimaet i dit hjem mere fundamentalt. Vi tilbringer 90 % af vores tid indendørs, og 2/3 af den tid tilbringer vi i vores hjem, så dette er det ideelle sted at starte med at forbedre dit indeliv.

 

Gør dit eksisterende leverum bedre

Tænk over, hvordan du kan "lukke udelivet ind" ved at have mere dagslys i dit hjem. Da de fleste af os bor i byområder, har vi til en vis grad fremmedgjort os selv fra naturen. Undersøg mulighederne for nye vinduer eller døre, der øger mængden af dagslys i rummene – husk, at lys fra tagvinduer giver mere dagslys end normale vinduer.

Udvid dit leverum – på den rette måde

Udvidelse af dit hjem med flere kvadratmeter er en god metode til at forbedre dit indeliv. Overvej at renovere tagetagen eller lave en tilbygning, hvor du prioriterer løsninger, der giver mere frisk luft og dagslys.

Når du flytter

Når du leder efter et nyt sted at bo, skal du være opmærksom på, at ældre ejendomme kan have problemer med indeklimaet. Du skal f.eks. sikre dig, at der kommer nok dagslys ind af vinduerne – og hvis dette ikke er tilfældet, bør du overveje at tilføje flere vinduer eller døre. Desuden kan du med fordel vælge en lys farve maling, når væggene skal sættes i stand. Dette giver overflader med spejleffekt, der bedre kan reflektere lyset i hjemmet.


BØRNENES SOVEVÆRELSER ER OFTE HJEMMETS MEST FORURENEDE RUM

Giftige partikler og CO2 fra udånding – børneværelser indeholder ofte hjemmets højeste koncentration af skadelige stoffer.

HVAD KAN JEG GØRE?

Der findes mange metoder til at få bedre luft og mere dagslys ind i dit hjem. Nogle er nemme og hurtige, mens andre tager lidt længere tid, men giver dig markante forbedringer på langt sigt.