DAGSLYS ER EN NØDVENDIGHED OG IKKE EN LUKSUS


Vi tilbringer 90 % af vores tid indendørs, og der findes ingen erstatning for dagslys, når det gælder om at sikre os mod de sundhedsproblemer, der kan opstå, når vi mangler sollys på vores krop.


Selv den kraftigste kunstige belysning kan ikke matche dagslyset, når det gælder vores sundhed. Videnskabelige undersøgelser har påvist, at der er en forbindelse mellem mangel på dagslys og en række fysiske og mentale problemer. Faktisk vurderer eksperter, at op til 15 % af verdens befolkning lider af forskellige niveauer af vinterdepression – også kaldet SAD (Seasonal Affective Disorder) – og denne tendens stiger med afstanden fra ækvator.  

Der er også mange andre sundhedsproblemer, der knytter sig til utilstrækkelig eksponering for dagslys. Det gælder f.eks. D-vitaminmangel, der er blevet knyttet til problemer som træthed, udmattelse og øget modtagelighed for sygdomme. Du skal udenfor, for at din krop kan eksponeres for det sollys, der sætter gang i produktionen af D-vitamin, og i Europa og andre nordligt beliggende lande kræver det, at du er udenfor om sommeren. Desuden kan kunstigt lys forstyrre kroppens indre ur, hvilket kan medføre koncentrationsbesvær, højt blodtryk m.m.

SYMPTOMER

Selvom effekterne af manglende dagslys ikke kan ses med det blotte øje, skal de alligevel tages alvorligt. Vores stofskifte har brug for dagslys for at fungere korrekt, og derfor er generel udmattelse og søvnforstyrrelser ofte symptomer på dette problem. Desuden forbindes søvnforstyrrelser i sig selv med problemer som stress, depression, hjertesygdomme og øget modtagelighed for infektioner.

LØSNINGER

Når vi taler om at få mere dagslys ind i hverdagslivet, er det for de fleste mennesker et spørgsmål om at reagere på et problem, som de ikke vidste, at de havde. Det kan derfor være svært at blive motiveret. Men husk på, at problemerne er ægte, og hvis du gør noget for at imødegå dem, kan du forbedre din generelle livskvalitet markant.

Videnskabelige undersøgelser har påvist, at du kan give både din fysiske og mentale sundhed et boost ved at få mere dagslys. Derfor er her et par små og enkle ændringer, som du kan indføre allerede i dag:

1.


Følg lyset – det naturlige lys

Oplys dit hjem og din arbejdsplads med så meget dagslys som muligt. Kunstigt lys kan ikke genskabe de gavnlige egenskaber ved sollys, som har en naturlig antidepressiv effekt. Brug derfor så vidt muligt sollys som din primære lyskilde og suppler med kunstigt lys, når det er nødvendigt. Flyt også dit spisebord eller dit skrivebord tættere på vinduet.

2.


Gå en tur

Gå udenfor, når du har mulighed for det, og sørg for at rejse dig og strække benene regelmæssigt. De fleste forskere er enige om, at det giver vores mentale sundhed et boost, hvis vi sørger for at blive eksponeret for dagslys i mindst to timer om dagen.

3.


Kom ind i rytmen

Vores krop kan kun synkroniseres med den naturlige 24 timers døgnrytme, “søvn – arbejde – fritid” gennem korrekt eksponering for lys og mørke. Hvis det er muligt, bør du placere soveværelserne mod morgensolen i øst – dette gælder især for teenagere og unge voksne, der har en forsinkelse i deres biologiske ur og ofte har svært ved at komme op om morgenen.

SE TINGENE I ET STØRRE PERSPEKTIV

Ud over at indføre nye daglige rutiner er det også vigtigt, at du griber enhver mulighed for at ændre indeklimaet i dit hjem mere fundamentalt. Vi tilbringer 90 % af vores tid indendørs, og 2/3 af den tid tilbringer vi i vores hjem, så dette er det ideelle sted at starte med at forbedre dit indeliv.

 

Gør dit eksisterende leverum bedre

Tænk over, hvordan du kan "lukke udelivet ind" ved at have mere dagslys i dit hjem. Da de fleste af os bor i byområder, har vi til en vis grad fremmedgjort os selv fra naturen. Undersøg mulighederne for nye vinduer eller døre, der øger mængden af dagslys i rummene – husk, at lys fra tagvinduer giver mere dagslys end normale vinduer.

Udvid dit leverum – på den rette måde

Udvidelse af dit hjem med flere kvadratmeter er en god metode til at forbedre dit indeliv. Overvej at renovere tagetagen eller lave en tilbygning, hvor du prioriterer løsninger, der giver mere frisk luft og dagslys.

Når du flytter

Når du leder efter et nyt sted at bo, skal du være opmærksom på, at ældre ejendomme kan have problemer med indeklimaet. Du skal f.eks. sikre dig, at der kommer nok dagslys ind af vinduerne – og hvis dette ikke er tilfældet, bør du overveje at tilføje flere vinduer eller døre. Desuden kan du med fordel vælge en lys farve maling, når væggene skal sættes i stand. Dette giver overflader med spejleffekt, der bedre kan reflektere lyset i hjemmet.


DAGSLYS KAN FORBEDRE DINE BØRNS INDLÆRINGSEVNE MED OP TIL 15 %

Ifølge videnskabelige undersøgelser opnår elever i klasselokaler, der har god belysning med dagslys, en mere effektiv læring, end hvis der er dårlig belysning. Disse fordele gælder uden tvivl også i hjemmet og på arbejdspladsen.

HVAD KAN JEG GØRE?

Der findes mange metoder til at få bedre luft og mere dagslys ind i dit hjem. Nogle er nemme og hurtige, mens andre tager lidt længere tid, men giver dig markante forbedringer på langt sigt.