VELUX ACTIVE with NETATMO support

De mest populære spørgsmål

VELUX ACTIVE har en grænse på 5 kontakter til at angive, at hjemmet forlades, pr. gateway.
Hvis der er behov for over 5 kontakter, skal du opdele huset i to områder og bruge en gateway til hvert område.
Placer din gateway på en central placering i dit hjem for at sikre en stabil trådløs forbindelse til alle dine VELUX produkter og til din wi-fi-router. Signalstyrken for wi-fi-forbindelsen kan blive vist ved at gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring" i VELUX appen. Når du har fundet den optimale placering, kan du montere gateway'en på væggen ved hjælp af monteringsbeslaget.

Hvis du vil bruge VELUX ACTIVE til at skabe et sundere indeklima, men du ikke har et elektrisk ovenlysvindue, kan du tilføje en af vores solcelledrevne motorer til manuelle ovenlysvinduer. Gå til dette link for mere information om efterfølgende tilføjelse af elektrisk tilbehør og kompatibilitet.

 

For at forbinde din gateway til et nyt wi-fi-adgangspunkt (en router) skal du gå til appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Gateway > Wi-fi-opsætning". Du vil nu blive guidet til igen at indtaste identifikationskoden for dit wi-fi-adgangspunkt.

For at opnå de bedste betingelser for nøjagtige målinger skal sensoren placeres i henhold til følgende retningslinjer:
  - Placer sensoren inden for rækkevidde i en passende højde på vægge (90-170 cm).
  - Placer ikke sensoren på indersiden af en udvendig væg.
  - Placer ikke sensoren i direkte sollys.
  - Placer ikke sensoren over varmeelementer eller radiatorer.
  - Placer ikke sensoren bag gardiner, møbler eller andre forhindringer.

Lås-knappen og kontakten til at angive, at hjemmet forlades, anvendes til at sætte din VELUX ACTIVE indeklimakontrol i en sikker tilstand (ikke hjemme), når du ikke er hjemme. Dine vinduer er derefter begrænset til enten udelukkende udluftning ved hjælp af ventilationsklappen eller ingen åbning (vinduer uden ventilationsklap). Ved at trykke på "lukket lås" sættes systemet i sikker-/ikke hjemme-tilstand. Ved at trykke på "åben lås" sættes systemet i ikke sikker/hjemme-tilstand.

Bemærk: At indstille tilstandene i appen er det samme som at trykke på knappen til at angive, at hjemmet forlades.

Hvis din gateway allerede er installeret, kan du finde MAC-adressen i appen. Gå til Indstillinger > Hjemmestyring > Gateway > MAC-adresse, og kig efter koden på 12 karakterer: "70: ee :50: xx: xx: xx".
Hvis du ikke har installeret din gateway, kan du finde MAC-adressen på bagsiden af gateway'en. Kig efter koden på 7 karakterer i formatet: "g: xx: xx: xx" (den sidste del af gateway'ens serienummer står på den 3. linje).
Du kan bruge appen eller fjernbetjeningen til at flytte dit VELUX vindue eller solafskærmningsprodukt til en ønsket position. I appen skal du vælge det pågældende rum og scrolle ned, indtil du ser det produkt, du gerne vil betjene. Træk i knoppen på styreskinnen for at finde den ønskede position. Slip den for at starte bevægelsen. Du kan altid stoppe bevægelsen ved at trykke på "Stop"-knappen.

Bemærk: Du kan få hurtig kontrol ved at trykke på produktikonerne på hver side af skyderen – produktet indtager derefter med det samme slutpositionen.

For at tilføje en ekstra sensor til din VELUX ACTIVE løsning skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Installer nye produkter > Installer ekstra kontakt" og følge vejledningen.

Vejledning til opsætning

Kompatibilitet

Appen fås til iOS 9.0 eller nyere i Apples App Store og til Android 5.0 eller nyere i Google Play. Appen bruges til VELUX App Control og VELUX ACTIVE with NETATMO.
Du kan forbinde op til 15 brugere til en gateway.
Du kan styre op til fem forskellige hjem fra appen.
VELUX ACTIVE with NETATMO og VELUX App Control kræver et personligt wi-fi-netværk. Det kan ikke konfigureres på et offentligt hotspot eller et firmanetværk. Du skal bruge et 2,4 GHz (802.11 b/g/n) wi-fi med WEP-, WPA- eller WPA2-sikkerhedsindstillinger for personlige netværk.
VELUX ACTIVE og VELUX App Control kan styre op til 200 produkter. Apple HomeKit understøtter op til maks. 100 produkter.

Hvis du vil bruge VELUX ACTIVE til at skabe et sundere indeklima, men du ikke har et elektrisk ovenlysvindue, kan du tilføje en af vores solcelledrevne motorer til manuelle ovenlysvinduer. Gå til dette link for mere information om efterfølgende tilføjelse af elektrisk tilbehør og kompatibilitet.

 

Du kan tilføje op til 10 sensorer til en VELUX ACTIVE gateway. Hvis der er behov for over 10 sensorer, skal du opdele huset i to områder og bruge en gateway til hvert område.
VELUX ACTIVE har en grænse på 5 kontakter til at angive, at hjemmet forlades, pr. gateway.
Hvis der er behov for over 5 kontakter, skal du opdele huset i to områder og bruge en gateway til hvert område.
I dag er VELUX ACTIVE with NETATMO kompatibel med Apple HomeKit og Google Home. Amazon Alexa understøttes ikke endnu, da Amazon ikke leverer en funktion til vinduer som en del af deres løsning. Dette betyder, at Amazon Alexa ikke kan åbne og lukke vinduer fra deres system.

Min installation

VELUX ACTIVE with NETATMO og VELUX App Control kan kun finde VELUX produkter (og udvalgte Somfy-produkter) ved hjælp af den trådløse kommunikationsprotokol io-homecontrol.
Vandrette markiser er ikke kompatible.

VIGTIGT: Sørg for, at din VELUX fjernbetjening eller vægkontakt er parret korrekt med produktet og fungerer korrekt, før du påbegynder installationen. Nulstil IKKE din gateway, før du har gennemgået alle af de følgende trin:

Ved brug af en fjernbetjening med display og feedback (tovejs):
1. Kontroller, at alle produkter, som fjernbetjeningen kender, kan betjenes fra det sted, hvor gatewayen er placeret.
- Hvis du får beskeden "ingen kontakt", skal du prøve at bevæge dig tættere på produktet og prøve igen. Når det lykkes, skal du flytte gatewayen til den pågældende position.
- Hvis du modtager beskeden "forkert sikkerhedsnøgle", skal du tjekke vejledningen til fjernbetjeningen for at finde ud af, hvordan du får en ny og gyldig sikkerhedsnøgle.
2. Kontroller, om du har en hovedstyringsenhed til hele hjemmet eller individuel styring af dine rum
- Hvis du har en hovedstyringsenhed, skal du altid bruge denne til produktregistreringen.
- Hvis du i stedet har individuel styring af dine rum, skal du tilføje produkterne fra den første fjernbetjening til din app og udelukkende gennemføre opsætningen med disse produkter. Hvis du vil tilføje de resterende produkter, skal du gå til: "Indstillinger > Installer nye produkter > Installer et nyt vindue > Næste" og følge vejledningen i appen. Bemærk: Fjernbetjeningsvejledningen er lidt anderledes, idet du i dette tilfælde justerer sikkerhedsnøglerne under processen.
3. Kontroller, om du har valgt den korrekte styringsindstilling i appen (du får adgang til envejsstyring ved at trykke på "Jeg har ikke disse fjernbetjeninger"-knappen).
4. Prøv at lukke appen og dernæst åbne den igen for at se, om du har en uafsluttet installation. Hvis det er tilfældet, skal du afslutte installationen.

Ved brug af en vægkontakt uden feedback (envejs) ELLER en kombination af fjernbetjeninger med kontrolknapper? (envejs og tovejs i én retning og to retninger):
1. Kontroller, om du har parret en tovejsfjernbetjening med to retninger med dine produkter. Hvis det er tilfældet, skal du bruge denne, når du føjer produkterne til gatewayen (se ovenfor).
2. Kontroller, at alle produkter, som vægkontakten kender, kan betjenes fra det sted, hvor gatewayen er placeret. Hvis du ikke kan styre produkterne, skal du prøve at bevæge dig tættere på produktet og prøve igen. Når det lykkes, skal du flytte gatewayen til den pågældende position. Ellers tage et kig på vejledningen til fjernbetjeninger med kontrolknapper for at få mere at vide om, hvordan du parrer vægkontakten med produktet.
3. Kontroller, om produktet indikerer, at det er klar til registrering, ved at bevæge sig frem og tilbage, når du trykker på tandhjulsknappen (på ældre fjernbetjeninger skal du trykke på RESET-knappen) på vægkontakten. Hvis produktet ikke bevæger sig, skal du prøve at trykke på tandhjulsknappen igen (på ældre fjernbetjeninger skal du trykke på RESET-knappen) på vægkontakten.
4. Kontroller, om du har valgt den korrekte styringsindstilling i appen (du får adgang til envejsstyring ved at trykke på "Jeg har ikke disse fjernbetjeninger"-knappen).
5. Prøv at lukke appen og dernæst åbne den igen for at se, om du har en uafsluttet installation. Hvis det er tilfældet, skal du afslutte installationen.

Hvis ovenstående trin ikke løser dit problem, er du desværre nødt til at nulstille de VELUX produkter, som din gateway ikke kan finde, til fabriksindstillingerne. Vær opmærksom på, at du skal have fysisk adgang til dit produkt for at nulstille til fabriksindstillingerne.
Når du har nulstillet et produkt, kan du ikke længere bruge dine tidligere styringsindstillinger. Derfor skal du parre din styreenhed med produktet igen – se vejledningen til det pågældende vindue/tilbehør for at finde ud af, hvordan du nulstiller produktet og bagefter parrer styrenheden.
Hvis din gateway allerede er installeret, kan du finde MAC-adressen i appen. Gå til Indstillinger > Hjemmestyring > Gateway > MAC-adresse, og kig efter koden på 12 karakterer: "70: ee :50: xx: xx: xx".
Hvis du ikke har installeret din gateway, kan du finde MAC-adressen på bagsiden af gateway'en. Kig efter koden på 7 karakterer i formatet: "g: xx: xx: xx" (den sidste del af gateway'ens serienummer står på den 3. linje).
Hvis du har en iOS-enhed (Apple), skal du gå til Apples App Store, og hvis du har en Android-enhed, skal du gå til Google Play. Søg efter VELUX ACTIVE with NETATMO, og download appen. Denne app bruges både til VELUX ACTIVE og VELUX App Control.
Ja, det er muligt, men det anbefales at installere en sensor i hvert rum for at få det fulde udbytte af VELUX ACTIVE indeklimakontrol. Du kan springe registreringen af sensoren over i installationen, hvis du vælger "Det er gjort", når appen beder dig om at sætte batterier i kontakterne, og derefter trykker på "Alle mine kontakter er på plads" på den efterfølgende skærm, når søgningen er gennemført.
Der er to måder, hvorpå en ny bruger kan tilføjes en eksisterende VELUX ACTIVE eller VELUX App Control løsning:
1. Den nye bruger får oplysninger om kontoens e-mail og adgangskode og logger blot ind på den samme konto som den eksisterende bruger.
2. En eksisterende bruger kan invitere og give adgang til en ny bruger. Dette gøres i appen: "Indstillinger > Gæstestyring > Inviter en bruger".

Bemærk: For at beskytte VELUX ACTIVE og VELUX App Control optimalt skal den nye bruger hente en sikkerhedsnøgle fra gateway'en for at få fuld adgang (tryk på den røde advarselslinje på rumoversigten, og følg vejledningen i appen).
Du kan downloade appen på din nye enhed og logge ind på din eksisterende konto.

Bemærk: For at beskytte VELUX ACTIVE og VELUX App Control optimalt skal den nye bruger hente en sikkerhedsnøgle fra gateway'en for at få fuld adgang (tryk på den røde advarselslinje på rumoversigten, og følg vejledningen i appen).
Ja, du kan få adgang til VELUX ACTIVE og VELUX App Control fra enhver mobilenhed – Apple eller Android.
Du bør se en hvid LED ved siden af strømstikket på din gateway. Tjek, at netkablet er forbundet til gateway'en, og at netafbryderen er sat TIL. Hvis den allerede er forbundet, skal du trække stikket ud af gateway'en i 10 sekunder, og derefter sætte det i igen.
Placer din gateway på en central placering i dit hjem for at sikre en stabil trådløs forbindelse til alle dine VELUX produkter og til din wi-fi-router. Signalstyrken for wi-fi-forbindelsen kan blive vist ved at gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring" i VELUX appen. Når du har fundet den optimale placering, kan du montere gateway'en på væggen ved hjælp af monteringsbeslaget.
Du skal oprette en ny installation, når du udskifter gateway'en. Af sikkerhedsmæssige årsager kan du ikke overføre information fra en gateway til en anden, men du kan beholde din eksisterende VELUX konto og bruge den med den nye gateway.
Du skal bruge et 2,4 GHz (b/g/n) wi-fi-netværk for at forbinde VELUX ACTIVE eller VELUX App Control. Hvis du bruger en dual-band-wi-fi-router, skal du sikre dig, at både 2,4 GHz-netværket og 5 GHz-netværket har individuelle navne (SSID). Hvis du bruger wi-fi-repeatere, -udvidere eller -forstærkere, skal du også sikre dig, at hvert adgangspunkt har et unikt navn (SSID).
Netværkssikkerheden skal enten være Åben, WEP, WPA eller WPA2 (TKIP og AES) for personlige netværk.

Følgende wi-fi-netværk er inkompatible:
- Offentlige netværk og firmanetværk med portfiltrering.
- Netværk, der kun bruger 5 GHz-båndet.
- Netværk, bag en godkendelsesportal.

Sørg for, at din smartphone er tilsluttet til et funktionelt wi-fi-netværk, inden du påbegynder installationen.
Følg derefter disse trin:

1. Genstart wi-fi-routeren og din smartphone.
2. Kontroller, at gatewayen er tilsluttet strøm (det lille, hvide LED-lys ved siden af netkablet lyser)
3. Hvis du har wi-fi-forstærkere/-repeatere på dit netværk, skal du kontrollere, at gatewayen opretter forbindelse til adgangspunktet med det stærkeste signal, og at adgangspunktet har et unikt navn (SSID).

Hvis ovenstående trin ikke løser dit problem, skal du kontrollere, om din VELUX gateway kan tilsluttes via et hotspot fra en anden telefon, der er tilsluttet 4G-mobildatanetværket. Hvis det er muligt at bruge en hotspot-forbindelse, skal du kontrollere dine routerindstillinger ved at logge på routerens konfigurationsside (se din routers brugervejledning).

- Opdater routeren til den nyeste firmwareversion.
- Vælg en simplere wi-fi-adgangskode uden specialtegn.
- Sørg for, at der ikke er slået MAC-filtrering til på routeren (eller sørg for, at gatewayen er på hvidlisten).
- Sørg for, at eventuelle adgangsbegrænsninger (forældrekontrol osv.) er slået fra.
- Kontroller, om routeren har en dvalefunktion. Hvis det er tilfældet, skal du slå funktionen fra (undgå hyppige afbrydelser og genoprettelse af forbindelse til routeren for at sikre, at gatewayen fungerer stabilt).
- Slå wi-fi-kanalbegrænsningen fra (slå automatisk valg til), eller vælg kanal 1, 6 eller 11.
- Kontroller, at 2,4 GHz også er slået til, hvis routeren er dual band-kompatibel (VELUX ACTIVE with NETATMO og VELUX App Control kan kun oprette forbindelse til 2,4 GHz-netværk). Prøv også at slå 5 GHz fra.
- Kontroller, at UPnP er slået til (dette anbefales).
- Kontroller, at der ikke er blokeret for LAN til WLAN-transmission og -multicast.
- Prøv at erstatte de aktuelle DNS-servere med Googles (primær: 8.8.8.8, sekundær: 8.8.4.4).
- Kontroller, om din router har nogen firewall/portfiltrering. Hvis det er tilfældet, skal du åbne porten 25050 (TCP).
- Giv gatewayen en statisk IP-adresse med dens MAC-adresse.
For at forbedre dit wi-fi's signalstyrke mellem routeren og din gateway kan du fysisk flytte gateway'en og routeren tættere på hinanden. Du kan også tilføje en wi-fi-extender til dit wi-fi-netværk.
For at forbinde din gateway til et nyt wi-fi-adgangspunkt (en router) skal du gå til appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Gateway > Wi-fi-opsætning". Du vil nu blive guidet til igen at indtaste identifikationskoden for dit wi-fi-adgangspunkt.

Fjern batterierne, tryk på en af knapperne på fjernbetjeningen, og sæt batterierne i igen. Du burde se et grønt blinkende lys foran på fjernbetjeningen, der indikerer, at den er tændt korrekt. Sæt nye batterier i, hvis du ikke kan se noget lys, eller hvis det er svagt.
 
Hvis der er problemer med forbindelsen, kan du placere sensoren/kontakten tættere på gateway'en (20-50 cm), mens du prøver at opnå forbindelse.

For at opnå de bedste betingelser for nøjagtige målinger skal sensoren placeres i henhold til følgende retningslinjer:
  - Placer sensoren inden for rækkevidde i en passende højde på vægge (90-170 cm).
  - Placer ikke sensoren på indersiden af en udvendig væg.
  - Placer ikke sensoren i direkte sollys.
  - Placer ikke sensoren over varmeelementer eller radiatorer.
  - Placer ikke sensoren bag gardiner, møbler eller andre forhindringer.

Placer din kontakt til at angive, at hjemmet forlades, inden for rækkevidde i en passende højde (90-120 cm) ved siden af din hovedindgang. Du kan placere en kontakt til at angive, at hjemmet forlades, ved hver indgang i dit hjem.
Det maksimale driftsområde mellem en sensor/kontakt til at angive, at hjemmet forlades, og gateway'en er 300 m frit udsyn eller ca. 30 m indendørs (inklusive vægge og lofter).
Prøv at flytte gateway'en og kontakterne tættere på hinanden for at forbedre signalstyrken for det trådløse netværk. Der kan anvendes en wi-fi-extender.

Din sensorkontakt er forudindstillet til som standard at styre alle vinduer i rummet. Hvis rummet ikke har nogen elektriske vinduer, styres solafskærmningen. Hvis der ikke er installeret solafskærmning, styres alle gardiner.
 
Du kan ændre denne standardindstilling i din app ved at gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum > Sensorkontakt > Styrede aktuatorer". En sensorkontakt kan kun styre produkter i det samme rum og kan kun styre én produkttype ad gangen.

For at tilføje en ekstra sensor til din VELUX ACTIVE løsning skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Installer nye produkter > Installer ekstra kontakt" og følge vejledningen.

For at fjerne en sensor fra din VELUX ACTIVE installation skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum > Sensorkontakt" og trykke på "Fjern produkt".
For at flytte en sensor fra et rum til et andet skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum > Sensorkontakt" og trykke på "Flyt produkt".
En sensor kan kun styre produkterne i det rum, hvor den er placeret. Det anbefales at installere en sensor i hvert rum for at opnå den mest optimale automatiske styring af dine produkter og udnytte alle fordelene ved VELUX ACTIVE.
For at tilføje endnu en kontakt til at angive, at hjemmet forlades, til din VELUX ACTIVE løsning, skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Installer nye produkter > Installer en ny kontakt" og følge vejledningen.
Det maksimale driftsområde mellem et VELUX produkt og gateway'en er 300 m frit udsyn eller ca. 30 m indendørs (inklusive vægge og lofter). Driftsområdet kan fordobles (60 m indendørs) ved at tilføje en io-homecontrol-extender (KLF).
Nej. Du skal blot kopiere dine vinduers og solafskærmningsprodukters identitet fra en (eller flere) af dine eksisterende fjernbetjeninger til gateway'en. Alle eksisterende fjernbetjeninger forbliver uændrede.
Hvis dit vindue eller solafskærmningsprodukt blev leveret med en vægkontakt (lokal styring), skal du altid starte med at danne par mellem produktet og kontakten. Følg venligst vejledningen, der leveres med vægkontakten.

Hvis du har en VELUX kontrolenhed (KLR 200) eller en VELUX fjernbetjening med display (KLR 100), skal du også tilføje vinduet eller solafskærmningsproduktet til denne fjernbetjening. Følg venligst vejledningen, der leveres med fjernbetjeningen.

Bemærk: Ved at samle alle dine produkter i én fjernbetjening bliver det nemmere at kopiere dine VELUX produkter til din VELUX gateway.
For at tilføje et nyt vindue eller solafskærmningsprodukt til din VELUX ACTIVE with NETATMO eller VELUX App Control installation, skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Installer nye produkter > Installer et nyt vindue" og følge vejledningen.

Bemærk: Inden du tilføjer et nyt produkt til VELUX ACTIVE eller VELUX App Control, skal der allerede være dannet par mellem dette og en VELUX fjernbetjening.
Din VELUX ACTIVE gateways firmware bliver automatisk opdateret, når nye funktioner og fejlretninger frigives. Sørg for, at det altid er tændt og forbundet til internettet.

Du kan finde VELUX produktgarantier ved at følge dette link

Brug af appen

VELUX App Control og VELUX ACTIVE with NETATMO er begge Smart Home-produkter, der giver dig mulighed for at styre dine VELUX vinduer og dit tilbehør fra din smartphone. Forskellen på de to produkter er: 

VELUX ACTIVE with NETATMO: Med dette produkt kan du styre dit hjem via en app. Du kan manuelt indstille dine VELUX produkter i lige den position, som du ønsker, og du kan også indstille et program for automatiske handlinger baseret på dine personlige indstillinger, f.eks. hvor mange gange om dagen du vil lufte ud. Derudover kan du indstille intelligente automatiseringer baseret på dit indeklima. Indeklimasensoren, der følger med din VELUX ACTIVE startpakke, registrerer indetemperaturen, fugtigheden og CO2-niveauet i dit hjem. Hvis målingerne er uden for dit foretrukne interval, håndterer VELUX ACTIVE automatisk ventilation og solbeskyttelse, så der altid opretholdes et sundt indeklima i dit hjem. 

VELUX App Control: Med dette produkt kan du også styre dit hjem via en app. Du kan manuelt indstille dine VELUX produkter i lige den position, som du ønsker, og du kan indstille et program for automatiske handlinger baseret på dine personlige indstillinger, f.eks. hvor mange gange om dagen du vil lufte ud. Eftersom der ikke medfølger nogen indeklimasensor, når du køber din VELUX App Control, er du IKKE i stand til at indstille intelligente automatiseringsfunktioner. Du kan imidlertid altid føje sensorer til VELUX App Control og dermed opgradere den til at blive et VELUX ACTIVE produkt. 

Begge produkter styres med den samme app – "VELUX ACTIVE with NETATMO". 
Den røde prik ved siden af ikonet for Indstillinger indikerer, at der er nyt om VELUX ACTIVE with NETATMO eller VELUX App Control. Du kan blive informeret om nye funktioner eller forbedringer i din app ved at gå til indstillingsområdet og finde: Hvad er nyt? Når du har læst oplysningerne, forsvinder prikken, indtil der igen er nye oplysninger.
Læse VELUX ACTIVEs og VELUX App Controls vilkår for brug.

Luftkvaliteten i dit hus bliver hele tiden vist i appen VELUX ACTIVE. Ved at gå ind på siden om rum (produktstyring) kan du se temperatur, luftfugtighed og CO2-niveauer, der måles af sensoren i det rum.

Gå til siden om rum for at se den aktuelle temperatur, luftfugtigheden og CO2-niveauerne for et bestemt rum. Skift rum for at se niveauerne i et andet rum.
Ifølge WHO er en god indendørs temperatur på mellem 17° og 26° grader celsius (63 til 79° grader fahrenheit). Dette kan forebygge mod kondens, mug eller dehydrering af personerne i rummet.
For at vælge celsius eller fahrenheit som temperaturenhed skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Min konto > Enhedssystem" og vælge den foretrukne enhed.
Ifølge WHO er en god indendørs luftfugtighed (mængde vanddamp i luften) mellem 40 % og 60 %.
Ifølge WHO ligger et godt indendørs CO2-niveau på under 1.150 ppm.
For at tjekke en sensorkontakts batteriniveau eller signalstyrke skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum > Sensorkontakt".
 
For at tjekke batteriniveauet eller signalstyrken for en kontakt til at angive, at hjemmet forlades, skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Kontakt til at angive, at hjemmet forlades".
 
For at tjekke wi-fi-signalstyrken til gateway'en skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Gateway".
For at få vist et andet hjem i appen skal du trykke på hjemmets navn på åbningsskærmen og vælge dit foretrukne hjem.
Hvis du har glemt adgangskoden til din VELUX konto, skal du klikke på "Glemt adgangskoden?" på login-skærmen og følge vejledningen i e-mailen. Hvis du ikke modtager en e-mail, skal du tjekke din spam-mappe.
Du kan invitere og dele adgang med en ny bruger ved at åbne appen og gå til: "Indstillinger > Gæstestyring > Inviter en bruger".
Du vil automatisk modtage en besked, når en ny version frigives. Gå til download-siden, og accepter opdateringen, hvis du ikke har aktiveret automatiske opdateringer.
Du kan bruge appen eller fjernbetjeningen til at flytte dit VELUX vindue eller solafskærmningsprodukt til en ønsket position. I appen skal du vælge det pågældende rum og scrolle ned, indtil du ser det produkt, du gerne vil betjene. Træk i knoppen på styreskinnen for at finde den ønskede position. Slip den for at starte bevægelsen. Du kan altid stoppe bevægelsen ved at trykke på "Stop"-knappen.

Bemærk: Du kan få hurtig kontrol ved at trykke på produktikonerne på hver side af skyderen – produktet indtager derefter med det samme slutpositionen.
For at stoppe et produkt, mens det er i bevægelse, skal du bruge fjernbetjeningen eller appen. Tryk på "Stop"-knappen på enten åbningsskærmen eller rumoversigten i appen.
Der er to måder, hvorpå du midlertidigt kan stoppe den automatiske styring:
- Du kan manuelt flytte et produkt til en ny position – enten i appen eller på en VELUX fjernbetjening. Dette vil isolere produktet fra yderligere automatisk styring, indtil den næste automatiske styringsfunktion afvikles.
- Brug kontrolcentret øverst til højre (3 prikker) til at sætte al automatisk styring på "Pause" for det pågældende rum. Hvis du vil genaktivere automatisk styring, skal du vælge "Genstart" i kontrolcentret eller blot vente på, at den næste automatiske styringsfunktion igangsættes.

For at åbne vinduet i den sikre ventilationposition skal du flytte knoppen på styreskinnen horisontalt, indtil den når til ikonet "låst ventilation".

Bemærk: Ikonet "låst ventilation" vil ikke blive vist, hvis dit vindue ikke har en ventilationsklap.

Tilbehør, der installeres på et vindue, vil også blive grupperet med vinduet i appen. For at finde et specifikt produkt skal du vælge rummet med vinduet og scrolle ned, indtil du ser det vindue eller solafskærmningsprodukt, der skal styres.
Der kan ikke oprettes personlig produktgruppering i appen.
Hvis du gerne vil styre alle produkter af samme type i et rum, skal du vælge rumoversigten og gruppeindstillingen nedenfor sensorværdierne. Hvis du ændrer skyderens position, får du mulighed for at styre alle produkter af den pågældende type. Hvis du vil styre enhederne individuelt, skal du vælge indstillingen Enhed.

Alternativt kan du styre alle produkter af en type fra rummets indeklimasensor. Disse grupper er altid vinduer, skodder eller gardiner.
Alle kontrolkommandoer, der sendes fra din app, kræver en internetforbindelse mellem din mobilenhed og gateway'en. Hvis denne kommunikationsforbindelse bliver afbrudt, kan appen ikke anvendes, før forbindelsen er genoprettet. Uden internetadgang fortsætter selve gatewayen med at levere automatisk kontrol i 2 dage. Derefter stopper den, eftersom den ikke har adgang til opdateret vejrdata.
Du kan når som helst ændre dine indstillinger for automatisk styring. Hvis du vil ændre indstillingerne, skal du åbne appen og finde: "Indstillinger> Tidsplan og Automatiseringer" og angive dine præferencer for hvert enkelt rum.
Ja, det er muligt at tilsidesætte regnsensorbeskyttelsen midlertidigt ved hjælp af appen. Første gang, du åbner vinduet, er det begrænset til ventilationspositionen, og du får vist beskeden: "Det regner". Hvis du åbner vinduet igen ved hjælp af positionsskyderen, får du mulighed for at åbne op til 50 %. Efter 15 minutter lukkes vinduet igen automatisk, så du får fuld beskyttelse mod regnen.

Bemærk: Det er IKKE muligt at tilsidesætte regnsensorbeskyttelsen for ældre, motordrevne vinduer og for fladtagsvinduer.
Du kan til enhver tid omdøbe dit hjem, rum eller produkter. For at omdøbe dit hjem skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Navn på huset" og angive dine præferencer. For at omdøbe dit rum skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum" og angive dine præferencer. For at omdøbe dine produkter skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum > Produkt" og angive dine præferencer.
 
Vigtigt: Når du navngiver dine rum og produkter, skal du sørge for ikke at bruge rumtypen i produktnavnet, eftersom dette kan skabe konflikter. Brug navne på typer af rum (badeværelse, køkken osv.) til rummene, og produktnavne (vindue, gardin osv.) til produkterne. Dette giver de bedste forudsætninger for brug af stemmekommandoer med Siri (Apple HomeKit). Hvis du bruger Siri på engelsk, skal du navngive dine rum og produkter på engelsk for optimal anvendelse.
Appen vil automatisk give dig besked, når der er behov for at udskifte batterierne i sensorer og kontakter til at angive, at hjemmet forlades. Hvis du vil fjerne meddelelser, kan du administrere alle VELUX ACTIVE meddelelser ved at åbne appen og gå til: "Indstillinger > Meddelelser".
Du kan administrere dine standard VELUX ACTIVE with NETATMO og VELUX App Control meddelelser ved at åbne appen og gå til: "Indstillinger > Meddelelser". Det er i øjeblikket ikke muligt at oprette nye meddelelser i VELUX ACTIVE eller VELUX App Control.

De to røde knapper på åbningsskærmen, der er markeret med en sol eller måne, anvendes til hurtig og nem styring af dine solafskærmningsprodukter. Ved at trykke på sol-knappen køres alle solafskærmningsprodukter i hjemmet tilbage (Godmorgen). Ved at trykke på måne-knappen køres alle solafskærmningsprodukter i hjemmet frem (Godnat).

Ja. Du kan ændre "Låsen" til også at trække alle solafskærmningsprodukter tilbage, når hjemmet forlades, eller ændre "Godnat"-indstillingen til også at lukke alle vinduer, når solafskærmningen trækkes tilbage. For at ændre indstillingerne skal du åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hurtige handlinger".

Lås-knappen og kontakten til at angive, at hjemmet forlades, anvendes til at sætte din VELUX ACTIVE indeklimakontrol i en sikker tilstand (ikke hjemme), når du ikke er hjemme. Dine vinduer er derefter begrænset til enten udelukkende udluftning ved hjælp af ventilationsklappen eller ingen åbning (vinduer uden ventilationsklap). Ved at trykke på "lukket lås" sættes systemet i sikker-/ikke hjemme-tilstand. Ved at trykke på "åben lås" sættes systemet i ikke sikker/hjemme-tilstand.

Bemærk: At indstille tilstandene i appen er det samme som at trykke på knappen til at angive, at hjemmet forlades.

VELUX ACTIVE with NETATMO og VELUX App Control er sikrede for at forhindre uautoriserede brugere i at låse dit hjem op. For at kunne låse op skal du have hentet en specifik godkendelsesnøgle til din smartphone fra gateway'en. Brugere, som ikke har denne nøgle, kan ikke låse hjemmet op fra deres app.

Der er to måder, hvorpå man kan få nøglen:
- Nøglen hentes automatisk under installationen af gateway'en.
- Nøglen hentes ved at trykke på den røde advarselslinje med teksten "Godkendelse krævet" og derefter følge vejledningen.
(sørg for, at din smartphone og din gateway er tæt på hinanden (ca. 20 cm), og at begge er forbundet til det samme wi-fi-netværk)

Sikkerhedsnøglen lagres direkte på din smartphone af sikkerhedsmæssige årsager. Du skal hente en ny nøgle, hvis du skifter smartphone eller enhed, eller hvis du logger af din konto.

Bemærk: Du kan altid låse dit hjem op ved at bruge udgangskontakten.
VELUX ACTIVE læser det som en autoriseret bruger og vurderer, at det er sikkert at låse hjemmet op, når en kontrolkommando modtages fra en fjernbetjening.

Målinger og automatisering

VELUX ACTIVE bruger to primære algoritmer til automatisk styring af dit indeklima. De to algoritmer er:
 
1) En ventilationsalgoritme, der automatisk styrer dine VELUX INTEGRA® vinduer til regulering af temperatur, luftfugtighed og kuldioxid (CO2). Ventilationsalgoritmen er afhængig af indendørs målinger foretaget af din sensor og vejrudsigter hentet fra internettet. Ved at bruge denne information kan VELUX ACTIVE algoritmen afgøre, om ventilation af rummet vil forbedre indeklimaet, eller om vinduet bør forblive lukket, eftersom indeklimaet ikke kan blive bedre.
For at sikre en løbende tilførsel af frisk luft har algoritmen også et luftgenanvendelsessystem, der ventilerer rummet regelmæssigt (hver 1.-6. time i en periode på 5-15 minutter alt efter de pågældende indendørs og udendørs forhold.
 
2) En solafskærmningsalgoritme, der er udviklet til at forhindre potentiel overophedning ved at rulle vinduesbeklædning ned for at lukke solen ude, når det er relevant. Solafskærmningsalgoritmen gør også brug af vejrudsigter for at kunne træffe smarte beslutninger baseret på indendørs og udendørs forhold.
VELUX ACTIVE algoritmer kan tilpasses for at imødekomme dine personlige præferencer. Hvis du vil øge eller reducere følsomheden for indeklima-parametrene, eller du vil definere en inaktiv periode, kan dette gøres ved at åbne appen og gå til: "Indstillinger > Aktiv styring".
Information om vejret bruges til at justere varigheden og i hvilket omfang vinduet åbnes under ventilation og for at forhindre vinduet i at bevæge sig, når indeklimaet ikke kan blive bedre. Information om vejret kan også anvendes til at justere solafskærmningsprodukter for at forhindre potentiel overophedning, før det sker.
Når indeklimasensoren er installeret, og kontrolalgoritmerne er aktiveret i appen, vil VELUX ACTIVE automatisk styre alle ovenlysvinduer og alle solafskærmningsprodukter i rummet.
VELUX ACTIVE og VELUX App Control vil fortsat fungere i tilfælde af internetnedbrud. Appen regulerer indeklimaet og solafskærmning i henhold til den seneste indstilling, der blev anvendt før nedbruddet (ikke hjemme, manuel indstilling osv.). Efter to dage sættes den på pause, eftersom den ikke har opdaterede vejrdata. Det eneste, der fortsætter, er solafskærmningen om morgenen og om aftenen.

Men under nedbruddet kan du ikke bruge appen (dvs. ikke produktstyring, ingen læsning af indeklima-parametre og ikke ændring af indstillinger). Appens funktionalitet genaktiveres automatisk på alle forbundne enheder, når internetforbindelsen er tilbage. Det kan tage et par minutter for gateway'en at genoprette forbindelsen, efter internetforbindelsen er tilbage.

Under en strømafbrydelse vil VELUX ACTIVE og VELUX App Control funktionerne ikke være tilgængelige. Du vil dog kunne styre solcelledrevne VELUX produkter ved hjælp af fjernbetjeningen. Når strømmen kommer tilbage, vil gateway'en automatisk genoprette forbindelsen til din router og skytjenesterne. Vær opmærksom på, at dette kan tage nogle minutter.
For at sikre total sikkerhed i dit hjem vil VELUX gateway'en automatisk gå i en sikker tilstand (ikke hjemme-tilstand) efter en strømafbrydelse. Dette forhindrer vinduerne i at åbne, hvis en person i ond hensigt afbryder strømmen til dit hjem.
Ja, du kan bruge appen til at angive en periode, efter hvilken dit vindue automatisk vil lukke (dvs. tidsbaseret ventilation af badeværelset). For at definere perioden skal du trykke på ikonet for kontrolcenter (3 prikker) i øverste hjørne af rumoversigten og indstille en timer. Når timeren udløber, lukkes vinduet automatisk. Automatiseret styring genoptages automatisk ved begyndelsen af den næste ACTIVE-planlagte automatisering.
Du kan tilpasse den periode, hvor dit vindue automatisk lukker for at opfylde dine personlige behov. Som standard er perioden indstillet til 15 minutter, men det kan tilpasses til enhver værdi mellem 5 og 60 minutter.
Nej. VELUX ACTIVE giver ikke mulighed for at definere en tidsplan for åbning og lukning af vinduer og/eller solafskærmningsprodukter. Hvis du bruger VELUX ACTIVE på iPhone, kan du oprette en tidsplan i Apple Home-appen – der henvises til Apple HomeKit-support.
Ja. Det er muligt at deaktivere eller stoppe VELUX ACTIVE for at undgå automatisk styring af dine vinduer og solafskærmningsprodukter. Åbn appen, og find: "Indstillinger> Tidsplan og Automatiseringer" for at slå al automatisk styring fra i hjemmet. Eller lad automatisk styring forblive slået til i bestemte rum ved at åbne appen og finde: "Indstillinger > Tidsplan og Automatiseringer > Rum > Parametre > Slå denne automatisering til".
Ja, det er muligt at deaktivere VELUX ACTIVE with NETATMO og VELUX App Control midlertidigt i et (eller alle) rum for at undgå automatisk styring af dine vinduer og solafskærmningsprodukter om natten. Åbn appen og gå til: "Indstillinger > Tidsplan og Automatiseringer > Rum" for at angive driftstimerne for det rum (f.eks. kl. 08.00-21.00). Gør det samme for hvert rum.
Ja, det er muligt at deaktivere VELUX ACTIVE eller VELUX App Control i et rum, mens automatisk styring fortsætter i et andet rum. Åbn appen og gå til: "Indstillinger > Tidsplan og Automatiseringer" og vælg det rum, hvori du gerne vil deaktivere VELUX ACTIVE eller VELUX App Control. Du kan nu angive driftstimerne for det rum – eller fjerne markeringen af "Slå denne automatisering til" for at slå Planlagt styring fra for rummet.
Ja, du kan gøre, som du vil, når VELUX ACTIVE eller VELUX App Control har tilladelse til at køre. Du kan angive et individuelt program for hver eneste ugedag og/eller angive specifikke daglige perioder. Læs mere om funktionen Tidsplan og Automatiseringer her for at finde ud af, hvordan du indstiller dine egne automatiseringer.
Rummets temperatur måles af indeklimasensoren. Temperaturen måles hvert 20. sekund inden for intervallet 0-50 °C / 32-122 °F.
Målinger foretaget af VELUX ACTIVE temperatursensor, der er forskellige fra målinger foretaget af et andet termometer i rummet, kan skyldes, at det er installeret på et forkert sted. Tjek, at sensoren ikke er placeret i direkte sollys, over et varmelegeme, bag et gardin eller tæt på et åbent vindue eller en åben dør. Fjern sensoren, og placer den et andet sted.
Luftfugtigheden måles af den indeklimasensor, der er installeret på væggen i dit rum. Målingen af luftfugtigheden opdateres hvert 20. sekund og måles i intervallet 0-100 % med ± 3 % nøjagtighed.
Kuldioxid (CO2)-niveauet i rummet måles af den indeklimasensor, der er installeret på væggen i rummet. CO2-målingen opdateres hvert 5. minut og måles i intervallet 0-5.000 ppm.
Hvis sensoren ikke viser nogen måleværdier i appen, skyldes det måske et problem med et batteri eller en forbindelse.
 
Først skal du tjekke sensorens batteriniveau.
- Tjek sensorens batteriniveau ved at åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum > Sensorkontakt > Batteriniveau".
- Fjern batterierne, vent et par sekunder, før du sætter dem i igen, og tjek derefter, om LED'en blinker på forsiden af kontakten.
 
Tjek derefter kvaliteten af radiosignalet mellem sensoren og gateway'en.
- Tjek kvaliteten af radiosignalet ved at åbne appen og gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > Rum > Sensorkontakt > Radiosignal".
- Placer sensoren tættere på gateway'en.
Den regnsensor, der leveres med dit VELUX vindue (eller motorsæt), er direkte forbundet til motorstyringen. Der overføres ingen information til appen, når der registreres regn, og vinduet lukker (vinduesåbneren registrerer, hvis det begynder at regne). Appen VELUX ACTIVE vil kun give en advarsel, hvis vinduet (motoren) åbnes, mens det regner.

Hvis nogle eller alle dine sensorværdier mangler, er din sensor muligvis utilgængelig (appen vil angive dette). Tjek venligst sensorens batterier, og udskift dem, hvis det er nødvendigt. Hvis kun kuldioxid (CO2)-værdien mangler, og luftfugtigheden og temperaturen bliver vist korrekt, skal du vente 5-10 minutter for at se, om målingen dukker op. CO2-niveauet bliver kun målt hvert 5. minut, og dette kan ske efter batteriskift.

Hvis ingen af disse tiltag har fået sensorværdierne frem, skal din sensor udskiftes.

Bemærk: CO2-målinger vil ikke blive vist op til 12 timer efter den første installation på grund af kalibrering af sensoren.

Sensoren og kontakten til at angive, at hjemmet forlades, har typisk en batterilevetid på 2 år under normal drift. Sensoren og kontakten til at angive, at hjemmet forlades, fungerer fuldt ud i op til 7 dage, efter batteriniveauet er registreret som lavt.

Mine oplysninger

Under installationen af VELUX ACTIVE vil du blive bedt om at oprette en konto med din e-mailadresse og en adgangskode. Din e-mailadresse bliver gemt på en sikker server i skyen. VELUX vil ikke kunne få adgang til din adgangskode. Hvis du installerer din VELUX gateway ved hjælp af Apple HomeKit, vil der ikke blive gemt nogen oplysninger.
 
Hvis du installerer ved hjælp af appen VELUX ACTIVE, vil vi gemme oplysninger om din gateway- og systeminstallation for at kunne yde service og facilitere produktoptimeringer.
 
Vi gemmer dine personoplysninger, så længe din konto er aktiv, og 6 måneder efter produkterne er blevet frakoblet.
 
For at se en komplet oversigt over hvilke personoplysninger vi gemmer, henvises der til VELUX ACTIVEs privatlivspolitik.
VELUX ACTIVE oplysninger bliver gemt på et sikkert datacenter, der forvaltes af NETATMO. Kun VELUX A/S, NETATMO og din lokale VELUX forhandler har adgang til oplysningerne. Datacenteret ligger i EU.
VELUX ACTIVE oplysninger er ikke synlige for andre enheder end VELUX A/S, NETATMO og, i et begrænset omfang, din lokale VELUX forhandler.
VELUX ACTIVE indsamler oplysninger for at kunne regulere dit indeklima på en effektiv måde. Oplysninger anvendes til at yde service og facilitere produktoptimeringer samt til markedsføringsformål, hvis du har givet samtykke til dette. For at se en komplet oversigt over hvilke personoplysninger vi gemmer, henvises der til VELUXACTIVEs privatlivspolitik
Hvis du gerne vil se en rapport over de personoplysninger, vi har gemt, bedes du kontakte: active-support@velux.com
Du kan ændre din e-mailadresse og navnene på hjem, rum, vinduer, gardiner og skodder i appen VELUX ACTIVE. Hvis du har andre anmodninger, bedes du kontakte active-support@velux.com
Hvis du gerne vil fjerne de oplysninger, som VELUX har gemt, skal du anmode om, at din VELUX ACTIVE konto slettes. Når du nulstiller din gateway, vil vi slette dine personoplysninger inden for den periode, der står angivet i VELUX ACTIVEs privatlivspolitik. Hvis du gerne vil have oplysningerne slettet med det samme, bedes du kontakte: active-support@velux.com med en anmodning om sletning. For yderligere oplysninger henvises der til VELUX ACTIVEs vilkår for brug.

VELUX Gruppen er forpligtet til at forebygge hændelser som hacking og misbrug af data. For at sikre dette har vi implementeret et stort antal tekniske, administrative og fysiske sikkerhedsmekanismer, der er designet til at beskytte data indsamlet af VELUX ACTIVE. Bemærk venligst, at på trods af vores dedikerede indsats for at beskytte dine data er ingen sikkerhedsløsning perfekt eller uigennemtrængelig.

Hvis du mod alle odds observerer nogen form for problemer med personlige oplysninger, en mistanke om brud, et it-problem eller lignende i forbindelse med VELUX ACTIVE, bedes du venligst oplyse de følgende informationer her.  
  1. Type af hændelse og beskrivelse (hvad har du observeret?)
  2. Hvornår fandt hændelsen sted?
  3. Hvor har du observeret det? (på hvilke websider, sider eller lignende)
  4. Er individer berørt? (indeholder datalækage personlige oplysninger om enkeltpersoner? Hvis ja, hvem?)
  5. Hvem er informeret om denne hændelse?

Vi vil svare på forespørgsler straks.

Hvis du følger vores anbefalinger nedenfor er din datasikkerhed beskyttet af "mobilsårbarhedsfunktionen" i din Android app. Dette gælder kun for Android-brugere, da iOS anvender et andet system.

Din datasikkerhed er meget vigtigt for os. Sikkerhedssårbarheder kan være en trussel mod din datasikkerhed. For at forbedre din mobilsikkerhed giver vi anbefalinger i appen. Følg vores tip for at maksimere din mobilsikkerhed. Husk også at opgradere din mobils Android-version.

1. Lås skærmadgangskode eller -mønster:
Hvis du har et skærmlåsmønster eller en kode forhindrer du, at folk kan få adgang til dine apps og adgangskoder. Vi anbefaler kraftigt, at du opretter en adgangskode eller et mønster til at låse din mobil op med.

2. Rodadgang:
Hvis mobilen er i rodtilstand, giver den alle apps adgang til andre apps i systemet. Vi anbefaler kraftigt, at du bruger standardindstillingen (ikke rodfæstet).

3. Uofficiel app eller forkert certifikat:
Du kan muligvis finde en VELUX ACTIVE app andre steder end i Google Play. Det er ikke sikkert, at en uofficiel app er så pålidelig som den officielle. Vi anbefaler kraftigt, at du fjerner den uofficielle app og installerer den officielle app fra Google Play.

4. Mobilens systemopdatering:
Vi anbefaler kraftigt, at du installerer den nyeste systemopdatering på din mobil, da den beskytter den mod sikkerhedstrusler.
 

HomeKit

Du kan bruge Apple HomeKit til at styre dine VELUX produkter gennem Siri (Apples stemmeassistent). Brug din stemme til at åbne dit vindue, til at rulle gardinerne for eller til at spørge om den aktuelle luftkvalitet i dit hjem. Apple HomeKit giver dig også mulighed for at skabe scenarier, der forbinder dine VELUX produkter og andre HomeKit-kompatible enheder.
Hvis Apple HomeKit ikke fungerer med dine VELUX ovenlysvinduer, skal du tjekke din datasynkronisering:
- Tag stikket ud af (sluk) gateway'en i mindst 30 sekunder, og sæt det derefter i igen.
- Vent på, at iCloud-synkroniseringen er færdig på alle forbundne enheder, der bruger den samme Apple-konto.
 
Du kan fremtvinge synkronisering ved at forbinde din iPhone til opladeren og genstarte den. Hvis dette ikke virker, skal du nulstille HomeKit-konfigurationen og forbinde den igen.
"Hvis du allerede har konfigureret HomeKit med en anden iOS-enhed, skal du se FAQ:"" ""Hvordan deler jeg kontrollen med Apple HomeKit?"" ""For at få en invitation.
Ellers skal du følge nedenstående trin:

Først skal du nulstille HomeKit-parringen af ​​din gateway:
 - Fjern gatewayen fra Hjem-appen, hvis du ser det i din startside.
 - Kontroller, at din smartphone er forbundet til det samme Wi-Fi-netværk som din gateway.
 - Kontrollér, at din gateway er tændt, og at ingen LED blinker bagved gatewayen.
 - Tryk på knappen og hold den nede med tandhjulsikonet.
 - Når du ser LED'en blink rødt, slip knappen og tryk den igen hurtigt for at bekræfte nulstillingen.
 - Gatewayen vil nu nulstille og genstarte automatisk.
 - Vent, indtil LED'en på bagsiden af ​​gatewayen lyser i hvidt.
 
For det andet omkonfigurere gatewayens Wi-Fi-adgang:
 - Åbn VELUX-appen og vælg """" Indstillinger """"
 - Vælg """" Home management """"
 - Vælg """" VELUX Gateway """"
 - Vælg """" Opsætning Wi-Fi """" og følg vejledningen.
 
Endelig parre din gateway med HomeKit:
 - Åbn VELUX-appen og vælg """" Indstillinger """"
 - Vælg """" Home management """"
 - Vælg """" VELUX Gateway """"
 - Vælg """" Setup HomeKit """" og følg instruktionerne. """
 
HomeKit er afhængig af en sikret lokal protokol, der er leveret og udviklet af Apple. Apple HomeKit kræver, at du er hjemme og forbundet til dit wi-fi-netværk. VELUX ACTIVE vurderer, at dette er sikkert, og låser dit hjem op, når en Apple HomeKit-kommando udføres. Det er kun muligt at få adgang til HomeKit, når du ikke er hjemme, hvis du bruger en Apple-hjemmehub (såsom et Apple TV eller en iPad).
 
Bemærk: Vær forsigtig med at bruge HomeKit-automatisering, når du er væk fra hjemmet, eftersom dette kan resultere i, at dit hjem bliver låst op.
For at styre dine produkter med Siri og Apple HomeKit når du er væk hjemmefra (ikke forbundet til wi-fi-forbindelsen hjemme hos dig), skal du indstille en enhed som en HomeKit-hjemmehub. Dette kan være:
 - Et Apple TV4 med tvOS 10 eller nyere
 - En iPad med iOS 10 eller nyere
Du kan bruge Siri-stemmestyring ved at trykke på startknappen, ved at trykke på knappen i siden eller ved at sige: "Hey Siri". For at bruge "Hey Siri"-kommandoen på din enhed skal du aktivere den ved at gå til: Indstillinger > Siri og søg > Lyt efter "Hey Siri".
 
Tip! Når du navngiver dine rum og produkter, skal du sørge for ikke at bruge rumtypen i produktnavnet, eftersom dette kan skabe konflikter. Brug navne på typer af rum (badeværelse, køkken) til rummene, og produktnavne (vindue, gardin) til produkterne. Dette giver også de bedste forudsætninger for integration med Siri (Apple HomeKit)-stemmekommandoer. Hvis du bruger Siri på engelsk (for bedste stemmegenkendelse), bør du navngive dine rum og produkter på engelsk for optimal anvendelse.
Under installationen af VELUX ACTIVE vil du blive bedt om at scanne HomeKit-installationskoden med din enheds kamera.
 
Den 8-cifrede Apple HomeKit-kode (xxx-xx-xxx) kan findes på:
- Etiketten bag på din gateway
- Den sidste side i hurtigstartguiden, der medfølger
 
Du kan også indtaste koden manuelt, hvis du ikke kan scanne den med enhedens kamera.
 
Hvis du ikke konfigurerede HomeKit under den første installation, kan du blot gøre det ved at vælge: "Indstillinger > Hjemmestyring > Gateway > Installer HomeKit".
Du kan dele styring af HomeKit-tilbehør med andre personer, hvis de bruger iOS 10 eller nyere og er logget ind på iCloud.
 
For at dele styring skal du enten være hjemme eller have en hjemmehub installeret i dit hjem, når du sender en invitation.
 
I appen VELUX ACTIVE with NETATMO skal du gå til: "Indstillinger > Hjemmestyring > HomeKit > Inviter".
 
I Apple Home-appen skal du gå til: "'Pil-ikonet' i det øverste venstre hjørne > Inviter > Indtast personens Apple-ID, der anvendes med iCloud > Send invitation".

Ja, du kan installere gateway'en ved hjælp af Apple HomeKit (og ikke appen VELUX ACTIVE with NETATMO). Følg venligst vejledningen på dette link.

Bemærk: For disse installationer kan du kun bruge de funktioner, der leveres af Apple HomeKit- og Apple Home-appen. De automatiske ACTIVE algoritmer er ikke inkluderet i Apple HomeKit, og man kan kun få adgang til dem ved hjælp af appen VELUX ACTIVE.

"Når du nulstiller HomeKit-parringen af din gateway, fjerner du:

- Wi-Fi-forbindelsen mellem gatewayen og din router
- HomeKit parring af din gateway

Parring til din VELUX-produkter, sensor og afgangsknap forbliver uændret.
Sådan udføres en HomeKit-nulstilling:

- Tryk på knappen og hold den nede med tandhjulsikonet
- Når du ser LED'en blink rødt, slip knappen og tryk den igen hurtigt for at bekræfte nulstillingen
- Gatewayen vil nu nulstille og genstarte automatisk
- Når LED'en blinker hvid, er din gateway klar til en ny HomeKit-parring
- Åbn din hjemmeprogram og tilføj gatewayen som et nyt tilbehør i HomeKit """
 
Du kan opdatere din wi-fi-konfiguration, i tilfælde af at du skal skifte internetudbyder. 
For at opdatere wi-fi-forbindelsen:

- Tryk og hold knappen med tandhjulsikonet nede.
- Slip knappen, når du ser LED'en blinke hvidt.
- Åbn iOS-indstillingerne på din enhed, og åbn "Wi-fi"-afsnittet.
- Vælg din gateway under "INSTALLER NY ENHED"…”-afsnittet. 
- Følg vejledningen for at opdatere wi-fi-forbindelsen.

Google Assistent

Hvis du har en Google Home-højttaler, skal du bruge appen "Google Home", der findes til iOS og Android, til at forbinde dine VELUX INTEGRA® produkter. Se mere om konfigurationstrinnene på Google Hjælp hjemmesiden.

Hvis du ikke har en Google Home-højttaler, skal du downloade appen "Google Assistent", der findes i App Store til iOS og Play Butik til Android. Se mere om konfigurationstrinnene på Google Hjælp hjemmesiden .

For øget sikkerhed er et yderligere trin nødvendigt for at kunne styre dine vinduer med Google Assistent. Du skal blot oprette en sikkerhedskode til Google Assistent i VELUX ACTIVE with NETATMO-appen. Gør det ved at følge de trin beskrevet nedenfor under "Hvordan opretter jeg en sikkerhedskode til Google Assistent".

For øget sikkerhed er et yderligere trin nødvendigt for at kunne styre dine vinduer med Google Assistent. Du skal blot oprette en sikkerhedskode til Google Assistent i VELUX ACTIVE with NETATMO-appen ved at følge nedenstående trin: 

  1. Åbn appen "VELUX ACTIVE with NETATMO"
  2. Tryk på ikonet øverst til venstre for at få adgang til afsnittet "Indstillinger"
  3. Tryk på "Styring af hjemmet"
  4. Tryk på navnet for dit hjem øverst
  5. Tryk på "Google Assistent" i afsnittet "Avanceret"
  6. Tryk på "Aktivér vinduesstyring", og opret en 4-cifret pinkode. 

Konfigurationen er dermed færdig. Du kan nu åbne dine VELUX vinduer med Google Assistent:

"Ok Google, åbn vinduerne i stuen"

 

Sådan slettes VELUX produkter fra Google Assistent: 

  1. Åbn "Google Assistent"-appen, og tryk på et af dine opsatte VELUX produkter (vindue, persienne eller skodde).
  2. Tryk på "Fjern forbindelsen til VELUX ACTIVE with NETATMO" 
  3. Bekræft ved at vælge "Fjern forbindelsen" igen.

Nu har Google Assistent ikke længere adgang til nogen af dine VELUX produkter.

Afhængigt af modenheden for Google Assistent på dit lokale sprog kan du opleve nogle problemer med sprogforståelsen i Google Assistent. For at begrænse disse misforståelser skal du navngive dine produkter og værelser og sørge for at medtage disse navne i dine kommandoer.

Alternativt kan du gå til "Indstillinger" i Google Home-appen og tilføje et sekundært sprog (fortrinsvis engelsk, fransk eller tysk), hvilket giver dig mulighed for at bruge kommandoer på både dit lokale sprog samt et sprog, som Google Assistent har højere færdigheder i.